Gebruik een eenvoudig formulier om in te schrijven op je nieuwsbrief
E-mail blijft nog steeds een effectieve en efficiënte manier om je doelgroep te bereiken. Bij de komst van de nieuwe privacywetgeving (GDPR) zakte de moed daarom bij veel CEO’s in de schoenen.
Maar niet gevreesd! Met deze tips zorg je voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief. Zo kan je je doelgroep – wanneer zij dat zelf wensen – op de hoogte houden. Alles begint met het inschrijvingsformulier op je website.

 

5 tips om je mailformulier te verbeteren

1. Maak duidelijk wat de gebruiker krijgt in ruil voor zijn e-mailadres

Mailadressen van gebruikers worden steeds meer gegeerd. Daar is de inschrijver zich ook van bewust. Je geeft je mailadres niet meer zonder daarvoor iets waardevols in de plaats te krijgen. Zorg er dus steeds voor dat de waarde die je geeft duidelijk gecommuniceerd wordt. Plaats dit bovenaan je formulier.

Download branding the guide

Bovenaan dit formulier wordt duidelijk gemaakt wat de gebruiker krijgt in ruil voor zijn mailadres. Ook wordt uitgelegd wat er zal gebeuren wanneer hij zijn mailadres verzendt.

2. Gebruik een dubbele opt-in*

Dit om de ingave van fake e-mailadressen te vermijden. Je wil immers het e-mailadres van de potentiële klant die écht je mails wenst te ontvangen.
Een dubbele opt-in zorgt ervoor dat er na het invullen van het formulier een mail naar de inschrijver gestuurd wordt. Hierin bevestigt hij dan zijn mailadres. Pas wanneer deze twee stappen doorlopen zijn, wordt dit contact toegevoegd aan je mailinglijst.
Indien je een downloadlink ter beschikking stelt in je bevestigingsmail, is deze dubbele opt-in niet nodig. De gebruikers dienen immers hun mailadres te geven om te krijgen wat ze willen.

3. Keep it simple

Zorg voor een duidelijk, eenvoudig formulier. Je moet je vlot kunnen inschrijven. Vraag niet meer info dan nodig.

4. Zorg voor de juiste targetting

Welke bezoekers krijgen je formulier te zien? Wanneer? Moet het meteen pop-uppen indien iemand je website bezoekt? Of dient de gebruiker eerst een route te volgen voor hij op het formulier komt? Stel dit zorgvuldig in en houd rekening met de fase waarin de gebruiker zich op dat moment bevindt. Zo zorg je voor een optimale gebruikerservaring of UX (User eXperience).

5. Stuur een bedankmailtje

Bedank je lead om zijn persoonlijke info met jou te delen door een bedankmailtje te voorzien. Je kan hierin kortingscodes of andere interessante links opnemen.

Ziezo! Je formulier ziet er nu al veel aantrekkelijker uit.
Met als resultaat, meer leads en dus meer verkopen!

Ben je al overtuigd maar weet je niet hoe te starten? Of heb je gewoon geen tijd? Geen zorgen! Wij helpen je graag op weg 😉

Bron: Hubspot

* Een gewone opt-in betekent dat de eigenaar van een e-mailadres toestemming geeft voor het gebruiken van zijn adres, bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief via e-mail. Bij een dubbele opt-in wordt deze toestemming dubbel bevestigd. Bijvoorbeeld na de inschrijving op een nieuwsbrief dien je nogmaals te bevestigen via een klik op een unieke link in een activatiemail.