Wat is Black Friday?

Met Black Friday verwijst men naar de dag na Thanksgiving in de VS, dan starten de kerstinkopen. Hoewel de term Black Friday in België nog maar de laatste jaren aan bekendheid wint werd het al in 1965 voor het eerst gebruikt om te verwijzen naar de grote verkeersdrukte in en rond Philadelphia – de dag na Thanksgiving.

Black Friday is geen officiële feestdag, toch neemt de grote meerderheid die dag vrij en maken scholen de brug. Sinds kort worden – onder het mom van Black Friday – promoties over de hele maand november en zelfs december gespreid, in plaats van een dag of weekend.

Regent het in Amerika...

… dan druppelt het in Europa. Nederland zag al snel de verkoop stijgen – zowel in de winkels als online – en nam deze marketingtruck om de verkoop te boosten al snel over. België hinkt er wat achteraan, maar in het straatbeeld zie je de laatste jaren steeds meer winkels en bedrijven op de kar springen. Zij die voorheen deelnamen zagen effectief een stijging in de verkoop in deze – anders zo kalme – periode.

Waarom meedoen aan deze "hype"?

Omdat Black Friday een blijvertje is. Consumenten besteden actief meer tijd in het online zoeken naar Black Friday promoties. Zorg voor originele, profijtige marketingideeën om dit seizoen je verkoop te stimuleren en geweldige inkomsten te genereren.

Black Friday Marketing tips

  • Profiteer van een vaste Black Friday landingspagina 
    In een AdWords rapport begint 61% van de shoppers voor het weekend van Thanksgiving online te zoeken naar hun aankopen. Door een consistente bestemmingspagina scoor je hoger in Google Search.
  • Gebruik Social Media kanalen
    Je sociale mediapost moet vóór, tijdens en zelfs na Black Friday variëren om je verkoop te stimuleren. Plan dit tijdig en overzichtelijk in.
  • Stuur een Black Friday nieuwsbrief naar je klanten 
    E-mailmarketing met een duidelijke boodschap en aantrekkelijke korting boosten nog steeds je verkoop, maak hier gebruik van.
  • Door een aftel-timer te plaatsen overtuig je twijfelende klanten
    Klanten kunnen besluiteloos zijn. Vergelijken, zoeken, verder zoeken… Door een countdown timer te plaatsen bij je promo’s, help je jouw klanten in het sneller nemen van een beslissing.


B2C oké, maar B2B?

Is Black Friday ook interessant voor B2B? Hoewel Black Friday en Cyber Monday beschouwd worden als enkel nuttig voor B2C-bedrijven, zijn er genoeg marketingideeën die ook relevant zijn voor B2B.

 

Lijst deelnemers Black Friday 2018

Lijst onder voorbehoud van aanpassingen.

Contacteer ons met een tasje koffie of thee op de Corda Campus, wij helpen je graag!

PS. Ben je te laat? Geen probleem. Denk nu al na in het bedenken van een stappenplan voor 2019. Zonder twijfel is er ook dan weer een Black Friday!