Scoor met deze 6 krachtige schrijftechnieken

Scoor met deze 6 krachtige schrijftechnieken.

Vandaag wordt er niet meer gelezen, maar diagonaal gescand. We hebben zoveel prikkels te verwerken, dus beslissen wij – in een oogopslag – of we verder lezen of niet. 

Met volgende schrijftips in het achterhoofd zal de lezer jouw tekst willen lezen. Een heldere taal leest namelijk vlotter en bezorgt jou meer leads!

TIP 1 - Schrijf voor jouw doelgroep

Schrijf je tekst zó dat hij begrepen wordt door jouw doelgroep. zo blijf je als lezer aandachtig verder lezen omdat je weet dat jij er iets uit kan leren. Nog beter, focus je verhaal naar 1 persoon in plaats van een groep. Door je of u in te bouwen zal je merken dat je tekst persoonlijker wordt en zal hij vlotter lezen.

NIET - Te algemeen

Het nieuwe aan de Smartphone x is een nieuwe combinatie van cameralenzen: één telelenscamera en één groothoeklenscamera.

WEL - Voor je doelgroep

Het nieuwe aan de Smartphone x? Als natuurliefhebber ken je het belang van geluidsvrij 2x in te zoomen, zonder het reetje te verjagen!

TIP 2 - Schrijf in je eigen woorden

Vertrouw op je eigen taal! En geen copy/paste alsjeblieft. “Ik heb geen talent” is geen excuus. Vergelijk het met schilderen; wanneer word je een goed schilder? Door veel, heel veel te schilderen en door nieuwe dingen uit te proberen. Zo word je steeds beter en ontwikkel je je eigen Blueprint.

Neem als voorbeeld J.K. Rowling. Haar groot inlevingsvermogen in de wereld van de tovenaars verwarmt de harten van vele lezers. Ook schrijft ze echt naar haar doelgroep toe, een perfecte match.

NIET - Te droog

Harry werd wakker en opende zijn ogen. Hij mistte Zweinstein. Daar voelde het als thuis.

WEL - Spicy

Harry werd wakker en opende zijn ogen, maar kneep ze snel weer dicht om het knusse warme gevoel vast te houden. Met een diepe zucht bedacht hij wat heerlijk het zou zijn om weer op Zweinstein wakker te worden. De enige plaats op de hele wereld die hij zijn thuis noemde.

TIP 3 - Kies de juiste woorden om zo duidelijk mogelijk te zijn

Ook hier kan je uitstijgen boven andere eenheidsworst teksten. Oké, het vraagt wat meer tijd, maar die is goed besteed. De lezer heeft zo meer aan jouw verhaal. 

NIET - Te weinig uitleg

Heb je rugklachten? Matras X verlicht de pijn!

WEL - Verduidelijk

Heb je rugklachten? Matras X verlicht de druk op je ruggenwervel en verlicht zo je pijn.

TIP 4 - Hou rekening met het ritme van je zin

NIET - Lang-Lang-Lang

Ik heb je iets te vertellen. je zult er blij van worden. Ik praat steeds met zes woorden. Lijkt het niet eentonig te worden? Vind je het zelfs al saai?

WEL - Kort-Lang-Kort

Klopt! Varieer in de lengte van je zinnen. Altijd. Zo verveel je je lezer niet. Je verhaal wordt gelezen als een melodie, en een mooie melodie heeft afwisseling nodig!

TIP 5 - Ridicuul of belachelijk?

Eenvoud siert. Dit is mijn favoriete spreuk die je ook kan toepassen in het schrijven van jouw tekst! Smijt niet met dure woorden maar gebruik alledaagse woorden. Beeld je in dat je jouw verhaal vertelt aan een 12-jarige. Word je goed begrepen? Dan ben je goed bezig!

NIET - Say What?

De lichtvoet-vogel wordt zelfs niet door de jager gepercipieerd.

WEL - Begrepen!

De lichtvoet-vogel wordt zelfs niet door de jager waargenomen. 

TIP 6 - Creëer innerlijke ja's

Net als in een verkoopgesprek verzamel je in je tekst ja’s. Schrijf daarom niet in de eigenschappen van je product maar steeds in het voordeel voor je klant. Wat heeft hij eraan? Wanneer je de lezer laat wennen aan bevestigende hoofdknikjes, vergroot de kans dat hij ja blijft zeggen en je hem stap voor stap verleidt. 

De Duitse supermarktketen Rewe stelt een heel productengamma voor onder de titel Ja! Ook zij kennen de impact van het woord Ja! En hebben net daarom dit merk gelanceerd.

Aan de slag!

Heb je deze 6 tips in je hoofd geprent? Dan zal je merken dat jouw volgende tekst beter zal converteren!

Heb je toch hulp nodig? Maak vrijblijvend een afspraak met ons Leadbooster Team.